יום רביעי , אפריל 24 2024
ראשי / חתולים / מדענים קבעו: אוכל נא לחתולים – מסוכן!

מדענים קבעו: אוכל נא לחתולים – מסוכן!

חתול
אישה מאכילה חתול

יש עכשיו איזה שהוא טרנד ששוטף את הרשתות החברתיות וסוחף אחריו אלפים – הזנת חתולים באוכל נא. זו קבוצה הולכת וגדלה, אך עם זאת זו עדיין קבוצה מוגבלת, שבמקום לתת לחתול שלהם אוכל לחתולים הם מאכילים אותם בבשר נא, למשל. על הטרנד הזה שמעו לא מעט מדענים וחוקרים שהחליטו לבחון את הנושא ולטענתם – אוכל נא מסכן את בריאות החתולים.

טרנד האוכל הנא לחתולים

זה קורה בישראל, אבל ממש לא רק כאן אצלנו, זה קורה בכל העולם לרבות במדינות המפותחות. יותר בעלי חתולים מחליטים להפסיק להאכיל את החתולים שלהם באוכל חתולים ייעודי, ותחת זאת הם נותנים להם אוכל נא.

אוכל נא זה אוכל חי

אוכל נא זה הוא בעצם אוכל חי, אוכל שלא עבר תהליך של בישול. חסידי גישת האוכל הנא נותנים לחתולים שלהם מוצרים כמו: בשר נא, עצמות שלא בושלו ואפילו איברים פנימיים אחרים חיים. הם קונים אותם כשהם קפואים, מפשירים ואז נותנים לחתול לאכול.

חתול אוכל
האכלת חתול במזון שאינו מתאים לו מסוכנת

מה עומד מאחורי הטרנד הזה?

כאשר שואלים את חסידי גישת האוכל הנא מה עומד מאחורי התפיסה שלהם הם טוענים כי למעשה תזונה זו היא הדבר הכי דומה למה שהחתולים היו אוכלים לו היו חיים בטבע. בעיניהם מדובר באוכל טבעי ולכן הוא בריא עבור החתול לדידם. כמו כן, חסידי תנועה זו טוענים כי כך הם נמנעים ממתן אוכל מעובד לחתול ומאחר ומדובר באוכל שאינו מעובד הוא יכול לעזור בהתמודדות עם בעיות עור ואלרגיות.

ממצאי מחקרים על מתן אוכל חי לחתולים

כדי לבחון את טענת תנועת האוכל הנא, מדענים החלו לחקור את הנושא. השורה התחתונה שאליה הם הגיעו היא בבחינת מכה קשה לחסידי התנועה. על פי כל המחקרים שנערכו לאחרונה אין שום יתרון במתן אוכל חי לחתולים. להפך, אוכל נא אפילו מסכן את בריאותם של החתולים.

הסכנות במזון חי

החוקרים מצאו כי מתן אוכל חי לחתולים לא רק שאינו יעיל או בריא הוא אפילו פוגע בבריאות של החתולים. הם גילו כי אוכל חי עלול לגרום לבעיות בשיניים, בעיות במעיים – פציעות במעיים עקב עצמות חדות למשל, הם מביאים למחסור תזונתי וחושפים את החתולים לבקטריות שגדלות לאחר הפשרת מזון חי קפוא.

מניעת מזון מזיק מחתול
מניעת מזון מזיק מחתול

ממצאי מחקר הולנדי הותירו אותנו המומים

פול אוברחאוו, חוקר מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד, בדק את הנושא וגילה: "אנחנו ערים לטרנד האוכל הנא, ובהולנד יותר ממחצית מבעלי החתולים מאכילים את החתול שלהם באוכל חי. חקרנו את הנושא וגילינו כי על המזון החי המופשר גדלות בקטריות מזוהמות ופרזיטים שמסכנים הלכה למעשה את בריאות החתולים".

מה חי על המזון החי?

ממצאי המחקר שבו לקח חלק החוקר ההולנדי פול אוברחאוו היו מדהימים ולא לטובה. אוברחאוו ועמיתיו בדקו כ-35 סוגי בשר חי של 8 מותגים הזמינים בהולנד והם מצאו ש- 24% מהמוצרים שנבדקו הכילו חיידקי אי-קולי שעלולים לגרום לכשל בכליות, ביותר ממחצית מהמוצרים הם מצאו מינים שונים של חיידקי ליסטריה, ב-20% מהמוצרים הם מצאו סלמונלה וב-23% מהמוצרים הם מצאו מחלה טפילית שפוגעת במעיים שנקראת קוקסידיוזיס.

האכלה נכונה של חתול שמן
האכלה לא נכונה של חתול

זהירות זיהום צולב!

מבין הממצאים החמורים שנמצאו במחקר היה גם נתון אחד ומיוחד וגם הוא לא הפסיק להטריד אותנו. על פי תוצאות המחקר ההולנדי הגשת אוכל חי לחתולים שלנו לא רק מסכנת את הבריאות שלהם היא גם מסכנת את הבריאות של בעלי החתול, כלומר: מסכנת אותנו, בני האדם. הם דיברו על זיהום צולב שמתרחש כאשר מזון אנושי נפגש או בא במגע עם אוכל חי לחתולים, כאשר פתוגנים עוברים ממזון למזון אשר מאוחסן זה לצד זה. כמו כן, חלק מהמחלות שצפויות לפקוד את החתול בעקבות אכילת אוכל חי עלולות להדביק גם את הבעלים.

מזל שטבעם של טרנדים לחלוף

מעבר למחקר ההולנדי יש עוד שפע של מחקרים שנערכו מאז שנת 2002 והממצאים שלהם תומכים בממצאי המחקר ההולנדי. כל שנותר לנו לעשות זה לקוות שטרנד האוכל החי לחתולים יחלוף מן העולם כפי שקורה עם רוב הטרנדים.

הקשיבו למומחים

מומחים ממליצים לתת לחתולים אוכל לחתולים ייעודי ואיכותי ולטענתם זו האופציה הטובה ביותר הקיימת כיום. חברות המזון לחתולים מבססות את נוסחאות האוכל שלהן על בסיס שנים של מחקרים ויצרניות אוכל איכותיות הן הבחירה הבריאה ביותר לחתול שלנו.

טייסט אוף דה ווילד - Taste Of The Wild

אודות הכותב שירלי קרביץ

שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין פט-מרקט. בין היתר מגדלת 3 חתולים לתפארת מדינת ישראל.

אולי יעניין אתכם גם

חתול אוכל

א' ב' באחסון מזון לחתולים

אם יש לכם חתול בוודאי שמתם לב לעובדה המעניינת שמדובר בחיה בררנית מאוד. לחתולים יש …

כתיבת תגובה